Medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom sa zaradí
držanie a obsluhovanie telefónu bez systému "voľné ruky" počas vedenia
vozidla. Zvýšia sa horné hranice pokút v blokovom (zo 100 na 150 eur) i
riadnom správnom konaní (z 200 na 300 eur). Zároveň bude možné za tento
priestupok uložiť zákaz činnosti a porušenie sa bude rátať medzi tri
závažné priestupky počas 12 mesiacov.
Prísnejšie sankcie sa dotknú aj vodičov, ktorí budú opakovane výrazne
prekračovať rýchlosť. A to v obci minimálne o 50 kilometrov za hodinu a
mimo obce o najmenej 60 kilometrov za hodinu. Takéto prekročenie
rýchlosti sa tiež zaradí medzi porušenia pravidiel cestnej premávky
závažným spôsobom.
Znamená to, že toto porušenie sa bude rátať medzi tri závažné priestupky
počas 12 mesiacov, keď sa už vodič musí podrobiť opatreniam, ako
napríklad doškoľovací kurz v autoškole, preskúšanie odbornej
spôsobilosti, preskúmanie zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti.
Výška pokuty sa v tomto prípade nemení. V blokovom konaní je
najprísnejšia peňažná pokuta za rýchlosť od 250 do 800 eur, pri riadnom
konaní je to od 500 do 1000 eur.
Vodičské preukazy C a CE budú môcť získať už vodiči vo veku 18 rokov
namiesto súčasných 21. Pri vozidlách skupín D a DE sa minimálny vek
zníži z 24 na 21 rokov. Podmienkou má byť absolvovanie kurzu základnej
kvalifikácie. Slovenská legislatíva sa tak má zosúladiť so smernicou
Európskej únie.
"Vodičské oprávnenie skupiny D a DE, ktoré bolo udelené po dovŕšení
veku 21 rokov a jeho držiteľ získal len zrýchlenú základnú kvalifikáciu,
bude do dovŕšenia veku 23 rokov oprávňovať len na vedenie vozidiel
pravidelnej autobusovej dopravy na autobusovej linke, ktorá nepresahuje
50 kilometrov," uviedol rezort vnútra v predloženom materiáli.
Príslušníci ozbrojeného bezpečnostného zboru, ozbrojeného zboru,
Hasičského a záchranného zboru alebo profesionálni vojaci, ktorí získajú
vodičský preukaz na skupiny C a D v skoršom veku, ako je základný
minimálny vek, ich budú môcť využívať iba na území Slovenskej republiky.
Vodičské oprávnenie skupiny B sa má rozšíriť na vozidlá s pohonom na alternatívne palivá do 4250 kilogramov.
Poslanci schválili aj pozmeňujúce návrhy k novele. Okrem iného sa tak má
odstrániť problém, ktorý nastal po výmene dodávateľa tabuliek s
evidenčným číslom, keď dočasne nebolo možné vydávať všetky druhy
tabuliek. Do zákona sa doplní zníženie správneho poplatku o už uhradenú
sumu, aby občan neplatil dvakrát to isté.
Zároveň sa ukončia niektoré výnimky či dočasné zrušenia niektorých
povinností, ktoré sa zaviedli v súvislosti s pandémiou nového
koronavírusu. Ukončí sa tak napríklad zrušenie predlžovania platnosti
niektorých dokladov či možnosť neabsolvovať po dosiahnutí 65 rokov
pravidelné lekárske prehliadky v súvislosti s vodičským preukazom a
ďalšie výnimky.
Po schválení pozmeňujúceho návrhu budú môcť tiež ukrajinské autá
absolvovať technickú a emisnú kontrolu na Slovensku a nebudú sa musieť
preto nevyhnutne vrátiť na Ukrajinu.